خانه / میراث جهانی / کلیسای جامع کُلن
کلیسای جامع کُلن

کلیسای جامع کُلن

کلیسای جامع کُلن

Cologne Cathedral

آلمان

سال ثبت در لیست میراث جهانی/1996

 

کلیسای جامع کُلن

کلیسای جامع کُلن

کلیسای جامع کُلن

کلیسای جامع کُلن

کلیسای جامع کُلن

کلیسای جامع کُلن

کلیسای جامع کُلن

کلیسای جامع کُلن

شهر کلن با بیش از دو هزار سال پیشینه تاریخی؛  چهارمین شهر بزرگ آلمان است که دربخش شمالی راین- وست فالن قراردارد و از میان آن رود راین عبور می کند.

کلیسای جامع کلن دومین کلیسای بلند ومشهورترین بناهای دیدنی در شهر کلن و کشور آلمان است  که به نام کلیسای جامع “سنت پیتر” نیز شناخته می شود. این مکان  سالانه میزبان میلیون ها گردشگر از تمام نقاط جهان و یکی از قدیمی ترین اماکن زیارتی شمال اروپا است که دارای  هفت هزار متر مربع مساحت؛ زیر بنای تقریبی 7914 متر مربع؛  طول سازه ای در حدود 1446 متر؛ عرض 86 متر و دو برج بسیار با شکوه  ۱۵۷ متری می باشد واز آن به عنوان اثر استثنایی نبوغ و خلاقیت انسانی نام برده می شود.

طراحی معماری؛ نسبت طول و عرض صحن اصلی این کلیسا نیز مطابق با  طراحی کلیسای نوتردام و مانند سایر کلیساهای جامع گوتیک دارای طرح صلیب است. البته وجود مجسمه های سنگی مانند مجسمه کریستوفر مقدس در ابتدای ورودی کلیسا؛ نقاشی ها و ستون های قوس دار بر زیبایی هر چه بیشتر این مکان افزوده اند. یکی از زیباترین قسمت های این مکان مربوط به پنجره های بسیار بزرگی به مساحت یک هکتار است و گذر نور از آنها نمایی خاص را ایجاد می کند.

یکی از مهمترین علل شهرت این کلیسا وجود تابوت طلایی است که در آن اسکلت سه “پادشاه مقدس” یا “مغ‌ها/ موبدان مقدس اشکانی” از مشرق زمین نگهداری می شود و در ادبیات دینی مسیحیت از آنها به عنوان پیام آوران میلاد مسیح یاد می‌شود.

براساس مدارک تاریخی معتبر اسقف اعظم “راینالد فون داسل” در سال ۱۱۶۴ میلادی این تابوت را از کلیسای “سنت اوسترجیو” شهر میلان ایتالیا به کلن آورد و در سال ۱۲۲۵ به دلیل  تعداد روز افزون افراد  برای زیارت “سه پادشاه  مقدس” ؛ برای مسئولان کلیسا مهم بود که این تابوت را در محل مناسب تری قرار دهند که در نتیجه تصمیم گرفته شد تا کلیسای جامع جدیدی ساخته شود؛ اما آتش سوزی آوریل سال 1248 باعث شد تا اسقف اعظم ” کنراد فون هوخستادن”  سنگ بنای جدیدی را به تقلید از معماری  و سبک گوتیک کلیسای فرانسه در آگوست همان سال آغاز کند که با راهنمایی معماری به نام ” گرهارد”  تا سال 1322 با بالا بردن ستون های بخش شرقی ادامه داشت و تکمیل شد. در اواسط قرن 14 بخش غربی با نظارت معماری به نام “مایکل ” آغاز شد که در سال 1520 متوقف شد؛ البته بخش بالای برج  جنوبی تا قسمت محل قرارگیری ناقوس ها با وجود یک جرثقیل چوبی بزرگ در ارتفاع 56 متری از سطح زمین نیز تکمیل شد که پس ازاین مرحله به دلایل موانع بسیاری سازه این کلیسا برای قرن ها نیمه تمام باقی ماند. اما کار مرمت اصلی از دهه 1820 توسط” سالپیز بیزر” یکی از پیروان جنبش احیای معماری گوتیک آغاز شد و در سال 1842 به دستورپادشاه ” فردریک ویلیام چهارم پروس ”  کار تکمیل کلیسای جامع با کمک راهنمایی معمارانی به نام ” ارنست فردریک ویرنر” و ” ریچارد ویگتل”  و گروهی کارآزموده؛  با سرعت ساخت بیشتری آغاز  و سرانجام  در سال 1880 پایان یافت. اما با این حال این کلیسا در جنگ جهانی دوم  و حملات هوایی متفقین به شدت آسیب دید ولی کاملا ویران نشد و پس از جنگ با تغییرات کمی نسبت به سازه ونمای قبلی اش از جمله قرار دادن پنجره ای زیبا و بزرگ در ضلع شرقی مورد تعمیر و مرمت  قرار گرفت و تا سال 1956 به پایان رسید.

این کلیسا در سال 1996 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شده است؛ اما در سال 2004 به دلیل برنامه ریزی ساخت چند ساختمان بلند در اطراف آن؛ در فهرست ” میراث جهانی در معرض خطر” قرار گرفت و سرانجام در سال 2006 به دنبال تصمیم مقامات برای محدود کردن ارتفاعات ساختمان های ساخته شده نزدیک و اطرافش از فهرست در معرض خطر خارج شد.

بازدید از کلیسای جامع برای عموم آزاد و مجانی است؛ اما افرادی که  قصد بازدید از برج های آن را دارند  تا نمای شهر و رود راین  را از ارتفاع 100 متری ببینند؛ باید مبلغی را  بپردازند و اطمینان از آمادگی و توانایی شان برای   بالا رفتن از 533 پله سنگی مارپیچی را داشته باشند. در مسیر بالا رفتن از این پله ها تعداد 9 عدد ناقوس وجود دارد که یکی از آنها بنام ناقوس “سنت پیتر”  است که  24 تن وزن دارد، این برج ها از قسمت های دیگر مانند قسمت جنوبی برای ورود بازدیدکنندگان آزاد است. برای مشاهده ویدئو کوتاه اینجا را کلیک کنید.

گردآوری و ترجمه: الهام اخوان

 

کلیسای جامع کُلن

کلیسای جامع کُلن

کلیسای جامع کُلن

کلیسای جامع کُلن

کلیسای جامع کُلن

کلیسای جامع کُلن

کلیسای جامع کُلن

Share

نظر بدهید

آدرس ایمیلتان منتشر نمیشودگزینه های الزامی ستاره دار شده اند *

*

برو بالا !