خانه / گزارش سفرهای سال86 / گزارش سفر دریاچه پریشان – کازرون

گزارش سفر دریاچه پریشان – کازرون

گزارش سفر دریاچه پریشان – کازرون

ساعت 6 بعداز ظهر روز چهارشنبه  5 دی ماه به اتفاق 17 نفر از  اعضای کانون گردشگران جوان ایران از ترمینال بیهقی با یک دستگاه اتوبوس به سمت شیراز حرکت کردیم .مسیر تهران شیراز در حالت عادی حدود 12 الی 13 ساعت می باشد اما به علت شرایط متغییر آب و هوایی ما ساعت 10 صبح وارد ترمینال کاراندیش شیراز شدیم .بعد از سوار شدن به مینی بوسی که از قبل هماهنگ شده بود و در ترمینال منتظر ما بود وارد شهر شیراز شدیم که بعد از هماهنگی با اداره های  محیط زیست و میراث فرهنگی استان در ساعت 11 به سمت کازرون حرکت نمودیم که در طول مسیر با آشنایی با دشت ارژن و پوشش گیاهی زاگرس و جنگل های بلوط منطقه  حدود ساعت 13:15 پاسگاه میط بانی دریاچه پریشان بودیم .

دریاچه پریشان (فامور )

 در پاسگاه پریشان  با آقایان امینی ( سرپرست منطقه ) ، خانبازی ( محیط بان ) ، پاکاری ( محیط بان ) آشنا شدیم و اطلاعاتی درمورد دریاچه و تهدید های آن از جمله مشکلات عقب نشینی آب در  حدود 1000 هکتار در سال های اخیر به خاطر کم شدن بارندگی ها گرفتیم . دریاچه پریشان دریاچه ای با آب شیرین و  وسعتی حدود 4300 هکتار است و یکی از مناطق مهم پرندگان در دنیا می باشد             (IBA:Important Bird Area)  این دریاچه هیچ رودخانه ورودی ندارد و  آب آن از آب بارندگی و تعداد زیادی چشمه تامین می شود همچنین  از روستا های اطراف دریاچه می توان به زوالی ، پریشان و نرگس زار را که یکی از معدود کشتگاه های طبیعی نرگس در ایران به  وسعت 1 هکتار است را نام برد.   سپس  بعد از صرف نهار با نصب 2 عدد تلسکوپ های خود مشغول تماشای پرندگانی چون تنجه ها ، چنگر ها ، فلامینگو ها ، پلیکان های پا خاکستری و کفچه نوک ها و سنقر تالابی و ماهی خورک ها  ….  شدیم . که در حدود ساعت 15:30 جهت تماشای پرندگان از نزدیک طبق هماهنگی های انجام شده از قبل با آقای رضایی قایق دار دریاچه به سمت دیگر دریاچه و اسکله که بعد از روستای زوالی قرار دارد حرکت نمودیم که ساعت 16 با 3 قایق روی دریچه مشغول تماشای پرندگان و عکاسی از آنها شدیم که این برنامه تا هنگام غروب روی دریاچه ادامه پیدا کرد. سپس به سمت کازرون که در 10 کیلومتری در دریاچه قرار دارد حرکت نمودیم و بعد از انجام خرید و صرف شام در رستوران فرهنگیان کازرون به پاسگاه محیط بانی مراجعت نمودیم و شب خوب و بیاد ماندنی  را با ستاره شناسی و مهتاب روی دریاچه در پاسگاه سپری کردیم .

صبح روز 7 دی ماه قبل از طلوع آفتاب به سمت کنار دریاچه با طی مسیر کوتاهی کنار دریاچه رفتیم  و طلوع را در  کنار دریاچه همراه با پرندگان زیبای در یاچه که صبح زود به تکاپو افتاده بودند سپری کردیم. سپس بعد از صرف صبحانه و خداحافظی از دوستان محیط بان به همراه یک بلد محلی خانم صادقی نسب به سمت تنگ چوگان و شهر تاریخی بیشاپور حرکت نمودیم .

تنگ چوگان :

تنگ چوگان در 23 کیلومتری شمال غرب شهر کازرون و در حاشیه دشت حاصلخیزی که شهر بیشاپور بر آن بنا شده، در امتداد رودخانه شاپور واقع شده است. که در ابتدای تنگ 6 نقش برجسته دوره ساسانی که 4 عدد در یک سمت و 2 عدد در کنار جاده قرار دارد که صحنه تاج ستانی شاپور اول و پیروزی او بر امپراتور روم را نشان می‌دهد. چهار نقش دیگر در سمت دیگر رودخانه واقع شده و صحنه پیروزی شاپور اول بر والرین، پیروزی بهرام اول، تاج ستانی بهرام اول و پیروزی شاپور دوم بر مخالفانش را نشان می‌دهد. ما توانستیم 2 عدد کنار جاده را در مسیر خود به سمت غار شاهپور مشاهده کنیم . این تنگ در فاصله دو کوه کمانی شکل قرار دارد که این فاصله زمینی به شکل یک میدان ایجاد کرده که باستان شناسان معتقد هستند این زمین به عنوان زمین بازی چوگان استفاده می شده است اما هم اکنون 4 روستا در این میدان واقع شده که 2 روستا کوچنده های سابق قشقایی و یکجا نشین شده های نا خواسته کنونی  از دو طایفه بزرگ کشکولی و دره شوری هستند که هر دو روستا هم به همین نام است و 2 روستای فارس نشین که به نام های تنگ چوگان علیی و تنگ چوگان سفلی که خود فقط علیی و سفلی آن را بکار می برند .

 برای رسیدن به غار شاهپور ابتدا مسیر اسفالتی که در امتداد تنگ وجود دارد را ادامه می دهیم و در روستای کشکولی بعد از پارک ماشین و طی مسافتی حدود 3 کیلومتر و  اختلاف ارتفاع 300 متری از سطح آغاز پیاده روی که در کل حدود 800 متر از سطح زمین  بعد از 1 ساعت به غار رسیدیم البته برای رسیدن به غار 2 مسیر پیاده روی وجود دارد یکی طولانی و البته با تغییر شیب ملایم و دیگری مسیری که شیب تند اما کوتاه تر که ما این مسیر را برای رسیدن به غار انتخاب کردیم .

غار شاهپور :

غارشاپور در 6 کیلومتری شهر تاریخی بیشاپور ، غاری است که بر دهانه آن مجسمه ای به طول تقریبی 6 متر و وزن 3 تن از شاهپور اول شاهنشاه ساسانی قرار دارد . این مجسمه را می توان از شاهکارهای پیکر تراشی ایران باستان دانست . شیوه ساخت این اثر ارزشمند به نحوه ای است که هنرمند پیکر تراش با تراش دادن یک ستون آهکی طبیعی که بر دهانه غار قرار داشته است ، این شاهکار بی نظیر را حجاری نموده ، کیفیت ساخت این مجسمه به صورتی است که بدنه اصلی آن را از ستون آهکی موجود بر دهانه غار و تاج را با تراشیدن سقف و در نهایت کفش ها را در سطح کف غار تراشیده اند . مجسمه شاهپور اول پس از 1300 سال که به دلایلی مانند زلزله  شده بود در سال  1335 توسط سپاه پنج فارس مرمت و در جای اصلی خود نصب گردید که ران های مجسمه بتن ریزی شده اند .

ما بعد از دیدن مجسمه و پیاده روی در غار های فرعی به سمت پایین و روستای کشکولی حرکت کردیم که در ساعت 13 به سمت شهر تاریخی بیشاپور حرکت نمودیم .

شهر تاریخی بیشاپور :

شهر بیشاپور در دامنه ارتفاعات معروف به کوهمره و در فاصله 23 کیلومتری غرب شهرستان کازرون قرار دارد که یکی از مهمترین راه های ارتباطی آن زمان بوده است . این راه در زمان هخامنشیان ، تخت جمشید و استخر را به شهر شوش و در عهد ساسانی ، شهر گور و بیشاپور ، را به تیسفون متصل می کرده است . شهر بیشاپور با قرار گرفتن در این مسیر حائز اهمتی بوده و از لحاظ زیبایی نیز با زیباترین و ثروتمند ترین شهرهای آن روزگار مانند انطاکیه زیباترین شهر روم باستان رقابت داشته است .این شهر که 2 کیلومتر طول و 1 کیلومتر عرض دارد و به شکلی طراحی شده است که از 2 جهت با عوارض طبیعی محصور شده است که  دره ی زیبای جبهه ی شمالی این شهر ، رودخانه ی شاهپور که از سرچشمه ای به نام چشمه ساسان سرچشمه می گیرد جاری است و از تنگ معروف چوگان عبور می کند و در شمال ، کوه های کوهمره آن را محصور کرده اند که بر روی آن نیز بقایای قلعه دختر که حافظ شهر بوده نیز به چشم می خورد. و در 2 جهت دیگر خندق های که ایجاد شده بوده و در مواقع ضروری از آب رودخانه شاپور پر می شده اند از آن حفاظت می کنند.

ما بعد از حدود 2 ساعت بازدید از قسمت های مختلف و  باقیمانده های شهر تاریخی (پرستشگاه زیبای آناهیتا (آبکده)، تالار تشریفات و بقایای برج و بارو) به سمت شیراز حرکت کرده و بعد از صرف فالوده شیرازی در میدان سهرداری و پشت ارگ کریمخانی در ساعت 9 شب به سمت تهران حرکت کردیم و ساعت 9:30 صبح باز هم تهران بودیم .

  کانون گردشگران جوان ایران

  امیرحسین خالقی حمیدی

Share

نظر بدهید

آدرس ایمیلتان منتشر نمیشودگزینه های الزامی ستاره دار شده اند *

*

برو بالا !